Situație alarmantă în turismul românesc. În ultimii doi ani, peste 400 de agenții de turism și touroperatori au dat faliment, iar intrarea în insolvență a agenției Terra Tourism arată că în continuare sunt probleme în acest domeniu.

Conform analiștilor din domeniu, cele 408 companii care și-au închis porțile prezentau o vulnerabilitate financiară ridicată. Specialiștii financiari au și identificat cauzele acestor eșecuri.

Pe primul loc au fost greșelile din planurile de business, care nu au ținut cont de realitatea din piață, de dinamica încasăriilor și de obligațiile de plată. Și-au supraevaluat businessul și au intrat în blocaj financiar, care a dus la declararea insovenței.

Un alt factor care nu a fost luat în calcul de cei care au condus aceste firme a fost senzonialitatea businessului și, în lipsa unor resurse financiare cu care să înfrunte provocările economice, precum creditarea (aflată oricum la un nivel redus în acest sector), au pierdut lupta cu marii operatori din piață.

În ciuda acestor pierderi, turismul românesc se află pe un trend pozitiv, cu un profit la nivelul lui 2018 estimat la 200 de milioane de lei. Acesta ar fi putut fi mai mare dacă nu ar fi crescut spectaculos cheltuielile, în special cele cu personalul, în ultimii cinci ani în special.

Conform datelor KeysFin, Charter Broker, a rămas și în 2017 cea mai profitabilă agenție de turism din țară, cu un profit de 6,38 milioane de lei. Pe locul secund s-a clasat Business Travel Turism, cu 5,68 milioane lei profit și Happy Tour, cu un profit de 5,61 milioane de lei. În primii 10 jucători din piață se regăsesc alte nume celebre precum Prestige Tours International, Christian 76 Tour, Masiro Travel sau Paralela 45 Turism.
În concluzie, rezistă pe piață doar cei care au planurile de business adaptate la realitățile pieței și, eventual, care să beneficieze de resurse ce le permite să reziste provocărilor economice.

În urma falimentelor celor peste 400 de agenții de turism și în special al Terra Tourism, ANAT a inițiat un proiect de lege prin care propunea înființarea unui Fond Naţional de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice, care să acopere sumele necesare pentru despăgubirea turiștilor în caz de insolvență sau faliment.